موریانه ها را بیشتر و بهتر بشناسید

آشنایی با حشره موریانه

موریانه ها می توانند باعث وارد شدن آسیب های اساسی به خانه ها و سایر بناها و نیز لوازم و وسایل چوبی شوند. موریانه ها ممکن است در خانه، اطراف تنه درختان خشک شده، تخته های پوسیده و یا سایر مواد کهنه و پوسیده دیده شوند.

موریانه ها به گروه های مختلفی تقسیم می شوند و اغلب آن ها فقط به هنگام تاریکی بیرون می آیند. موریانه های زیرزمینی حشراتی هستند که از چوب تغذیه نموده و اغلب به صورت آفات خانگی مشاهده می شوند. 


سم ضد موریانه ترمیدور          سم کشنده و دافع موریانه - ترمیدور

انواع موریانه ها

مردم در خانه های خود معمولاً با دو دسته از موریانه ها، با نام های موریانه های کارگر و موریانه های تجمع کننده، مواجه می شوند.

 

                                                           

 

 

 "موریانه چوب‌خوار" مورچه‌های چوب‌خوار یا همان Termite هستند. موریانه‌ها اعضای گروهی از مورچه‌ها هستند که به گروه حشرات چوب‌خوار معروف‌اند. این حشرات به گروهی از حشرات تیره‌ترمیت (Isoptera) تعلق دارند و بیشتر تغذیه خود را از چوب و مواد چوبی می‌گیرند.

 

مورچه‌های چوب‌خوار به دلیل توانمندی زیادشان در گزیدن چوب، ممکن است به ساختمان‌ها و چوب‌های مورد استفاده انسان‌ها صدمه بزنند. آنها می‌توانند چوب را تخریب کرده و ساختمان‌ها، مبلمان، و سایر اشیاء چوبی را آسیب بزنند.

 

موریانه های کارگر

موریانه های کارگر به رنگ کرمی مانند بوده و طولی معادل 3 الی 4 میلیمتر دارند.


سم موریانه کش پناشیلد - سم موریانه کش - از بین بردن موریانه            بهترین سم کشنده انواع گونه موریانه - پناشیلد

موریانه های تجمع کننده

موریانه های تجمع کننده، نوع مولد موریانه ها هستند. آن ها تقریبا به طول 4 میلی متر بوده و به رنگ های سیاه یا قهوه ای تیره هستند. این موریانه ها ممکن است بالدار یا بدون بال باشند.

 

                                                             

 

چگونه خانه خود را از وجود موریانه ها پاکسازی کنیم؟

1. تله بسازید. از مقوا تله ای برای به دام انداختن موریانه ها بسازید. تکه های باریکی از مقوا را تهیه نمایید. آن ها را مرطوب نموده و روی هم چسبانده و سپس در محلی قرار دهید که احتمال تردد موریانه ها بیشتر است. از آنجائی که موریانه ها از سلولز (مقوا) تغذیه می کنند این یک تله بسیار مناسب برای آن هاست. 

 

                                                           

 

وقتی موریانه ها به مقوا هجوم آوردند، آن را به محلی مناسب در خارج از خانه منتقل نموده و بسوزانید. این کار را به دفعات تکرار کنید. توجه نمائید که این روش مشکل موریانه ها را به کلی حل نخواهد نمود. این راهکار را در کنار روش های دیگر به کار ببرید تا بتوانید به موریانه ها ضربه قویتری وارد آورید.

 

2. از آفتاب برای کشتن موریانه ها استفاده کنید. سطوح چوبی را در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید. موریانه ها در تاریکی رشد و نمو می کنند و گرما و نور آفتاب آن ها را از بین خواهد برد. در یک هوای آفتابی لوازم چوبی خود را ترجیحاً به مدت 2 الی 3 روز در حیاط و در معرض تابش آفتاب قرار دهید.

 

                                                              

 

3. از اسید بوریک استفاده کنید. اسید بوریک یکی از معمول ترین و مؤثرترین راه های مقابله با موریانه ها است. اسید بوریک همزمان با گرفتن آب بدن موریانه ها؛ سیستم عصبی آن ها را از کار می اندازد. تمامی وسایل چوبی و در کل حاوی سلولز را با اسید بوریک آغشته یا اسپری نمایید. بهترین روش برای از بین بردن موریانه ها با استفاده از اسید بوریک این است که از جایگاه های طعمه ای استفاده کنید. 

طعمه های اسید بوریک را در باغ نزدیک خانه تان یا در مکان هایی که هجوم علنی موریانه ها وجود دارد قرار دهید. بطور مرتب جایگاه های تله ای را چک نموده و در صورت نیاز آن را دوباره با اسید بوریک پر کنید. در این صورت جنازه های موریانه ها را در اطراف دام مشاهده خواهید نمود.

 

4. خانه و محل زندگیتان را خشک نگه دارید. موریانه ها بطور ذاتی جذب مکان های مرطوب می شوند؛ چرا که برای ادامه زندگی نیاز به آب دارند. بنابراین باید نسبت به خشک نگه داشتن محیط زندگی خود آگاه و هشیار باشید وگرنه از هجوم موریانه ها در امان نخواهید بود.

اطمینان حاصل کنید که تمامی نشتی ها و آب های راکد در داخل و خارج از منزل کاملاً خشک هستند.

5. تمیزی دشمن موریانه هاست. هر نوع منبع آب غیر ضروری مثل استخر ها و حوض ها را خالی نمایید. آب روهای کثیف و مرطوب نیز مکانی ایده آل برای موریانه ها هستند. بنابراین جهت اطمینان بیشتر آن ها را از هرگونه آشغال خرد و ریز تمیز نمائید.

 

6. از دفع کننده های آفات استفاده نمائید. اضافه نمودن 0/1 درصد ماده پرمترین (یک ترکیب شیمیایی ضد آفت) به رنگ یا جلای چوب یا چسب کاغذ دیواری هنگام ساخت یا مرمت ساختمان، در پیشگیری از هجوم موریانه ها بسیار مؤثر خواهد بود. می توانید پرمترین را به ملاتی که در کف اتاق ها استفاده می کنید اضافه نمائید. از آنجائی که پرمترین یک حشره کش بی ضرر برای انسان است، بنابراین هیچ خطری درباره ی سمی بودن آن وجود ندارد.

 

7. چوب را از خانه هایتان دور نگه دارید. از آنجائی که موریانه ها بسیار به چوب علاقه دارند؛ بنابراین مقادیر زیاد هیزم، الوار، کنده چوب و شاخه درختان را در محلی دور از خانه تان نگهداری کنید. اگر مقادیر زیادی چوب در نزدیکی محل زندگیتان قرار دهید، در واقع ناخواسته زمینه ضیافتی بزرگ را برای موریانه ها فراهم آورده اید. اگر مجبورید مقادیر زیادی چوب در نزدیکی محل زندگی خود نگه دارید، آن ها را به خوبی بپوشانید تا کاملاً خشک بمانند، این کار احتمال جذب موریانه ها را کاهش خواهد داد.

اگر می خواهید از چوب در ساخت لوازم یا بخشی از منزل استفاده کنید همانطور که در بالا توضیح داده شد آن را به ماده پرمترین آغشته کنید.

 

8. درزگیری را فراموش نکنید. شکاف های خانه را کاملاً بپوشانید. می توانید شکاف ها و درزهای اطراف خانه تان را به سادگی بتونه گیری کنید. در این صورت در واقع اولین و یکی از مهم ترین گام ها را جهت پیشگیری از هجوم موریانه ها برداشته اید. شکاف هایی که در محل ورود یا خروج سیم ها و لوله ها به خانه شما ایجاد شده اند را نیز بپوشانید.

 

9. از پرده های توری استفاده کنید. وجود پرده در ورودی ها و پنجره ها و ایوان ها نیز یکی از ضروریات جهت ممانعت از ورود موریانه ها است.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه