عقرب

آشنایی با عقرب

عقرب ها یکی از انواع بندپایان هستند که دارای 8 پا و دمی بسیار دراز هستند که به طرف بالای بدنشان خم شده است. جالب است بدانید برخلاف تصور بسیاری مردم، فقط حدود یک چهارم آنها دارای سم خطرناک می باشند.

 

عقرب‌ها گروهی از حشرات هستند که به طور عمومی دارای بدن تقسیم‌شده به دو بخش (سر و تن) و هشت پا هستند. این حشرات در سراسر جهان و در محیط‌های مختلف از جمله اطراف خانه‌ها، صحراها، جنگل‌ها و حتی زیر آب پیدا می‌شوند.

برخی از انواع بسیار کشنده عقرب ها عبارتند از

عقرب آریزونا بارک، عقرب مرگ آور یا عقرب زرد عزرائیل، عقرب امپراطور و عقرب فتیل (معروف به عقرب قاتل). عقرب ها بین 2 الی 10 سال عمر می کنند.


سم عقرب پیگانیک          سم کشنده و ریشه کنی عقرب : پیگانیک


سم عقرب شلگارد          سم کشنده و ریشه کنی عقرب : شلگارد


بیش از 1700 نوع عقرب در جهان شناخته شده است. آن ها بر حسب نژاد و شرایط محیط زندگیشان دارای سایزهای متفاوتی هستند. کوچکترین نوع آن ها دارای سایز 1/27 سانتیمتر و بزرگترین آنها 19/05 سانتیمتر می باشد.


عقرب ها دارای رنگ های مختلفی هستند که به آن ها اجازه استتار و تطبیق با محیط را می دهد. به همین دلیل است که مردم اغلب قادر به تشخیص آن ها در محیط اطراف خود نبوده و وقتی متوجه می شوند که دیگر خیلی دیر شده است.

عقرب ها می توانند قهوه ای، سیاه و حتی مایل به سبز باشند. آن ها به مدت میلیون ها سال بر روی زمین زیسته اند که این نشان از انعطاف پذیری و میزان مقاومت این جاندار است.

ابتدایی ترین فسیل های کشف شده از عقرب؛ مربوط به 430 میلیون سال پیش است. برخی از عقرب ها فقط دارای شش چشم بوده ولی برخی دیگر حتی 12 چشم نیز دارند؛ اما با این وجود هیچ یک از آنان دارای قدرت بینایی خوبی نیستند.

در عوض عقرب ها بر اساس ارتعاشات و حس بینایی خود عمل می کنند. آن ها در میان صخره ها،سنگ ها و مکان های دیگر یافت می شوند. در کل، عقرب ها را می توان همه جا یافت؛ چرا که آنان جاندارانی بسیار انعطاف پذیر می باشند. عقرب ها در صورت یافتن حشرات، به وفور از آن ها و جوندگان، تغذیه می کنند. یک عقرب می تواند حتی 1 سال بدون آب و غذا زنده بماند.

تولید مثل عقرب ها

عقرب ها جاندارانی هستند که اغلب از طریق جفتگیری بین نر و ماده تولید مثل می کنند. اما در برخی گونه ها، ماده می تواند بدون انتقال اسپرم از نر، تخمگذاری نماید. محققان عقیده دارند که عقرب ها در کل حیوانات وحشی نبوده، فقط زمانی مجبور به مواجهه با مردم می شوند که در نتیجه تغییرات دمایی به دنبال جایی گرم تر می گردند.

                                                       

خطرات و فواید عقرب ها

عقرب ها عاشق مناطق گرم هستند به همین دلیل است که در بیابان ها به وفور یافت می شوند. متأسفانه بنا به عوامل ذکر شده یافتن و در نتیجه از بین بردن عقرب ها کاری سخت بوده و این امر باعث بروز مشکلات جدی در برخی مناطق مستعد مانند مکزیک می شود. سالانه 1000 نفر از کوچک و بزرگ در مکزیک بر اثر نیش عقرب می میرند.

بر اساس مطالعات اخیر، زهر عقرب در درمان برخی بیماری ها و نیز افزایش موفقیت در عمل پیوند قلب مؤثر می باشد. عقرب ها هم چنین به دفع حشرات و برخی جوندگان موذی در محیط زندگی انسان کمک می کنند. عقرب ها در کل جانداران محبوبی نیستند اما برخی حامیان گونه های عقرب در جهت ایجاد مقبولیت آن ها در بین مردم بسیار تلاش می کنند.

                                                      

در محل زندگی تان باید اغلب در چه جاهایی به دنبال عقرب ها بگردید؟

عقرب ها در خانه ها معمولاً در اطراف منابع آب یافت می شوند. پس در اطراف سینک ظرفشویی، دوش آب، وان حمام،و یا در مکان های مرطوب مشابه مانند رختکن یا آشپزخانه به دنبال آن ها بگردید.

 

شما می توانید عقرب ها را با مواد و سموم شیمیایی از بین برده یا به روش طبیعی با آن ها مبارزه کنید. هر چند بسیاری ترجیح می دهند به روش شیمیایی که سریع تر و مؤثرتر است اقدام نموده و سریعا از شر این جانداران ترسناک راحت شوند.

 

روشهای طبیعی دفع عقرب از محیط زندگیتان

گرفتن و رها کردن! در صورت مشاهده عقرب می توانید یک ظرف پلاستیکی پهن را روی آن قرار داده سپس با گذاشتن تکه ای مقوا قسمت زیرین ظرف را پوشانده و سپس آن را به زیستگاه طبیعی خود منتقل کنید.

اگر تمایل به رها کردن ندارید؛ آن را بطور کاملا سریع زیر پوتین له کرده و سپس بدن له شده را با یک مگس کش (و نه با دست) از زمین جمع کنید.

درزگیری: 

شکاف ها، درزها و نیز سایر مکان هایی که احتمال ورود جانداران ناخواسته به خانه تان وجود دارد مانند ورودی سیستم های لوله کشی را کاملاً مسدود نمایید تا از ورود این مهمان ناخوانده به محل زندگیتان پیشگیری کنید.

برای این کار از زیرزمین خانه به طرف بالا شروع نموده ناحیه های اطراف لوله کشی آب و فاضلاب، دیوارها، دریچه ها و تمام نقاطی که عقرب، درزی جهت ورود به خانه پیدا می کند؛ را به خوبی مسدود نمایید. این کار شامل سقف نیز می شود چرا که عقرب ها قادرند به خوبی بالا بروند.

به محیط خارج از خانه نیز سرک بکشند!

سوراخ ها و منافذ اطراف لوله های بخاری، دریچه های کولر و هرجایی که لوله ها، سیم ها و یا کابل ها وارد خانه می شوند و نیز درزهای موجود در کنار دیوارها، درب ها و پنجره ها را بپوشانید. تمامی شیرها، لوله ها و تأسیساتی که از آن ها آب چکه می کند را تعمیر نمایید، حیاط را به خوبی تمیز کنید، دسته های اضافی چوب را از محیط اطراف خانه تان دور کنید.

 

لانه عقرب ها را خراب کنید:

یک روش طبیعی دیگر جهت مبارزه با عقرب ها در واقع خلاصی از مخفی گاه های آنان است. عقرب ها دوست دارند در میان چوب ها، سنگ ها، الوار ها و پشته های کود مخفی شوند. بنابراین، کاهش یا حذف این پناهگاه ها از محیط خانه تان، به کاهش این موجودات مزاحم کمک شایانی خواهد کرد. هم چنین چمن های باغچه تان را کوتاه و علف های هرز را هرس نمایید.

ظرف های زباله و کود را روی آجر قرار دهید تا آن ها را بالاتر از سطح زمین نگه دارید. این کار علاوه بر عقرب، جوندگان را نیز دور نگه خواهد داشت.

 

اگر قصد شناسایی و شکار عقرب ها را دارید

شب هنگام اقدام به این کار نمایید. عقرب ها زیر اشعه فرابنفش، مهتابی رنگ می شوند. بنابراین از یک نور سیاه یا ماوراء بنفش برای جستجوی آن ها استفاده نمایید. پوتین محکم پوشیده و با انبر کباب آن ها را جمع آوری نموده و از بین ببرید.

                                                                                        

این ها راهکارهایی جهت مبارزه طبیعی با این جانداران ترسناک و بعضاً خطرناک در محل زندگیتان هستند؛ اما بیشتر مردم دوست ندارند وقت و انرژی خود را جهت بکارگیری راهکارهای طبیعی هدر دهند. کما اینکه این جانداران بدنام بوده و حتی در صورت کشنده نبودن باعث ترس و وحشت و ایجاد استرس و تشویش در اعضای خانواده می گردند.

 

اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که می خواهید در کمترین زمان ممکن یکبار برای همیشه خانه و محل مورد نظر خود را از وجود عقرب ها پاک کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سم هایی می باشد که بصورت تخصصی در آریا سم عرضه شده اند، با ما تماس بگیرید.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه