پشه ها را بهتر و بیشتر بشناسید

آشنایی با حشره پشه

تقریباً همه تجربه ناخوشایند نیش پشه ها را داشته اند. نیش پشه ها می تواند از طریق عکس العمل آلرژیک بدن انسان به آب دهانشان؛ باعث سوزش پوست گردد و در واقع همین عامل است که باعث برآمدگی های قرمز رنگ و خارش در محل نیش آن ها می شود.

اما نیش این حشرات دارای اثرات بدتری چون، انتقال بیماری های حادی نظیر مالاریا، تب دانگ و برخی از انواع آنسفالیت (ورم مغز) شامل ویروس رود نیل، نیز می باشد. 


سم پشه کش و دورکننده پشه اسمارت پک بیفن آی تی           سم پشه کش و دورکننده پشه - اسمارت پک بیفن آی تی

پشه ها همچنین می توانند باعث انتقال برخی بیماری ها به حیوانات شوند. بیماری هایی که سگ ها و اسب ها نسبت به آن بسیار مستعد هستند. این بیماری ها شامل کرم قلب سگ، آنسفالیت (ورم مغز) اسب شرقی و ویروس نیل غربی می شود.

 

                                                            

بیش از 200 نوع از انواع مختلف پشه در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که هر یک در زیستگاه های خاص خود زندگی کرده، رفتارهای خاصی داشته و جانداران مختلفی را نیش می زنند. با وجود تمام این تفاوت ها پشه ها در برخی ویژگی ها مانند سیکل زندگی 4 مرحله ای باهم اشتراک دارند.

 

برای دور کردن پشه‌ها و کنترل جمعیت آن‌ها، می‌توانید از راهکارها و تدابیر زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از اسپری حشره‌کش:

    • اسپری حشره‌کش‌ را از فروشگاه سموم میهن سم خرید کنید و در اطراف مناطقی که پشه‌ها ممکن است حضور داشته باشند، مثل حومه خانه یا اتاق‌ها، به کار ببرید.
  2. استفاده از مواد طبیعی:

    • از مواد طبیعی مانند روغن‌های اسانسی مثل نعناع، لیمو، یا گلابی برای دور کردن پشه‌ها استفاده کنید. این مواد معمولاً بوی ناپسندی برای پشه‌ها ایجاد می‌کنند.
  3. نگهداری از تمیزی:

    • مطمئن شوید که زباله‌ها و منابع غذایی برای پشه‌ها در داخل و اطراف خانه حداقل شده باشند.
  4. استفاده از توری در پنجره ها:

    • نصب شبکه‌های توری یا درب‌های مرکب از جنس تور می‌تواند جلوی ورود پشه‌ها به داخل خانه را بگیرید

 

تفاوت های انواع مختلف پشه ها:

پشه های مختلف، انواع مختلفی از آب های راکد را جهت تخمگذاری ترجیح می دهند. وجود شکارچیان مفیدی چون ماهی ها و سنجاقک ها در تالاب های دائمی، دریاچه ها و رودها، این آب ها را از وجود این حشرات پاکسازی می کند. اما برخی از مرداب ها، باتلاق ها و راه آب های مسدود شده و استخرهای آب موقت و چاله های آب، همه مکان های مستعدی جهت تخمگذاری و تولید مثل پشه ها هستند.

 

                                                             

 

مکان هایی که برخی از انواع پشه ها تخمگذاری می کنند عبارتند از؛ سوراخ درختان، لاستیک های فرسوده، سطل ها، اسباب بازی ها، طبق های زیر گلدانی، عایق ها و پوشش های پلاستیکی و حتی مکان هایی به اندازه سر بطری های شیشه ای.

 

چگونه این موجودات آزاردهنده را از محل زندگیمان دور کنیم؟

هیچ چیز آزاردهنده تر از وزوز یک پشه درست بغل گوشتان و اینکه می دانید قرار است در عرض چند دقیقه چندین نیش پی در پی روی پوستتان تجربه کنید نیست. پشه ها معمولاً در مکان هایی که رطوبت بالاست یافت شده و در نقاط مختلف جهان باعث انتقال انواع بیماری ها می شوند. اگر می خواهید در پیکنیک های بعدی خود در دل طبیعت، از شر آن ها راحت شده یا خانه تان را از وجودشان پاکسازی نمائید، در این مقاله با ما همراه باشید.

 

                                                             

 

دور نگه داشتن پشه ها از پوستتان با استفاده از روغن های گیاهی:

دور نگه داشتن پشه ها از بدن، بهترین راه جلوگیری از مبتلا شدن به نیش آن ها است. یکی از راه های طبیعی نیل به این هدف، استفاده از دفع کننده های روغنی است. برخی دفع کننده های شیمیایی که با ترکیب مواد مصنوعی به این منظور تولید شده اند اگرچه در مواردی خوب جواب می دهند، اما هنوز هم در حالت کلی از لحاظ عوارض جانبی یا میزان تأثیرگذاری تأیید نشده اند.

 

راه های طبیعی برای دفع پشه ها:

روغن سنبل هندی، روغن دارچین و روغن کرچک، سه ماده طبیعی بسیار مناسب جهت دور نگه داشتن پشه ها می باشند. اما بیشتر دفع کننده های طبیعی نسبت به انواع شیمیایی نیازمند این هستند که دفعات بیشتری استفاده شوند. روغن اکالیپتوس لیمویی نیز به عنوان یکی از دفع کننده های طبیعی در بازار به فروش می رسد. روغن اکالیپتوس در دفع کنه نیز مؤثر است. روغن درخت چای نیز یکی دیگر از انواع دفع کننده های طبیعی مفید است.

 

لباس های گشاد و کاملا پوشیده به تن کنید:

لباسهای آستین بلند و نیز شلوارهای بلند شما را در مقابل نیش حشرات علی الخصوص زمانی که در بیرون از منزل هستید تا حد زیادی محافظت خواهد نمود.

 

از پوشیدن لباسهای سنگین با رنگ های تیره خودداری نمائید:

پشه ها به بدن های گرم، بیشتر جذب می شوند؛ بنابراین خنک ماندن یک راه ساده و مؤثر جهت راحتی از نیش آن هاست. آن ها همچنین رنگ های مشکی، آبی و قرمز را بیشتر دوست دارند. پس در فصول گرم سال لباس های سبک و رنگ روشن بپوشید.

 

از تورهای پشه بند استفاده کنید:

اگر در مکانی با پشه های فراوان می خوابید، یک تور پشه بند تهیه نموده و تمام نواحی اطراف رختخوابتان را با آن بپوشانید، به نحوی که از تمامی طرف ها با زمین در تماس باشد. این واقعاً تنها راه مؤثر جهت جلوگیری از ورود پشه ها به رختخوابتان است مخصوصاً اگر درها و پنجره های مجاور محل خوابتان باز باشد. همچنین لانه ها و سایر پناهگاه های حیوانات خانگی را در صورت ازدیاد پشه ها، باید با تور پشه بند کاملاً پوشانده شوند.

 

پرده های خانه تان را چک کنید:

پرده ها را به خوبی بررسی نمائید و در صورت مشاهده سوراخ یا پارگی آن را ترمیم کنید. همچنین فواصل اطراف درب ها، علی الخصوص قسمت زیرین درب ها را کاملاً مسدود نمائید. هرچند این روش به تنهایی کافی نمی باشد اما می تواند واقعاً مفید باشد.

 

زمان هایی که پشه ها بیشتر در بیرون تردد می کنند در خانه بمانید:

پشه ها تمایل دارند وقتی هوا رو به تاریکی می رود، موقع غروب آفتاب و هنگامی که هوا کاملاً تاریک می شود بیرون بیایند. بنابراین، در صورت امکان در این بازه های زمانی در خانه بمانید. اگر مجبور به بیرون رفتن شدید لباس های کاملاً پوشیده به تن کنید.

 

از محصولات سنبل هندی برای دور نگه داشتن و دفع پشه ها استفاده کنید:

پشه ها دوست ندارند به روغن سنبل هندی نزدیک شوند. علاوه بر استفاده روی پوستتان، می توانید با استفاده از روش های زیر از این ماده طبیعی جهت محافظت خود و محیط خانه از پشه ها استفاده کنید.

در صورت دسترسی یک شمع یا مشعل سنبل هندی بسوزانید. بوی حاصل از آن پشه ها را دور نگه خواهد داشت.

یک گیاه سنبل هندی در تراس یا ایوان خانه تان بکارید. جهت استفاده شاخه ای از آن را چیده و به پوست خود و محیط اطراف ایوانتان بمالید. بوی ناشی از آن می تواند پشه ها را دور نگه دارد.

 

از محلول آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید:

اگر قصد دارید در حیاط منزلتان غذا صرف کنید و از جمعیت زیاد پشه ها به ستوه آمده اید، این راه ساده را امتحان کنید! ظرفی از محلول آب و مایع ظرفشویی را در محلی مناسب در نزدیکی خود قرار دهید. پشه ها جذب آب شده سپس درون حباب های مایع ظرفشویی به دام افتاده و غرق خواهند شد.

 

از نوری استفاده نمائید که پشه ها را جذب نمی کند:

از لامپ های "ال ای دی" در اطراف درهای وودی، پنجره ها و تراس یا ایوان استفاده کنید. پشه ها در اطراف منابع نور "ال ای دی"، لامپ های زرد مخصوص پشه ها یا لامپ های سدیم، پرسه نمی زنند. اگر در مکانی با پشه های فراوان زندگی می کنید می توانید از یک تور یا پرده مناسب، جهت ایجاد حائل بین محیط درون و بیرون خانه استفاده کنید.

 

در حیاط خود سیر بکارید:

اینکه خوردن روزانه سیر پشه ها را دور نگه می دارد هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده است؛ اما برخی مردم معتقدند که این کار تأثیر خوبی دارد.

 

از باقی ماندن آب در اطراف و داخل منزلتان جلوگیری کنید:

تمامی منابع آب راکد در حیاط و منزل را از بین ببرید، پشه ها معمولاً جذب آب مخصوصاً آب های راکد می شوند. مثال هایی از بسترهای تخمگذاری پشه ها عبارتند از چاله های آب، ناودان های مسدود شده، استخرهای ماهی راکد، گلدان های خالی و هرجائی که می تواند آب را به مدت چندین روز به حالت راکد نگه دارد.

 

درختان، علوفه و گیاهان موجود در باغچه تان را هرس نموده و بیارایید:

وجود بوته ها و گیاهان زیاد می تواند بستری جهت تخمگذاری و مکانی برای پنهان شدن پشه ها باشد. حتماً همواره بطور مرتب باغچه خود را هرس نموده و از دستگاه های چمن زنی جهت کوتاه نمودن و آراستن چمن ها و بوته ها استفاده نمائید.

 

نکته مفید

اگر دچار نیش پشه شدید؛ به محل آن کمی خمیردندان بمالید تا از سوزش آن جلوگیری شود.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه