عنکبوت ها را بیشتر بشناسید

آشنایی با حشره عنکبوت

عنکبوت ها می توانند حیواناتی جالب و در عین حال ترسناک باشند. انواع مختلفی از عنکبوت ها وجود دارند که از لحاظ سایز و رنگ باهم متفاوت اند. یک واقعیت شگفت انگیز درباره عنکبوت ها این است که تقریباً انواع بزرگتر آن ها به اندازه انواع کوچکترشان، خطرناک نیستند.

قدمت عنکبوت ها

برخی فسیل های به جا مانده از عنکبوت ها نشان می دهد که این بند پایان از بیش از 400 میلیون سال پیش بر روی زمین می زیسته اند. تنوع بسیار زیادی در میان جمعیت عنکبوت ها وجود دارد. آن ها در زیستگاه های

مختلفی یافت می شوند که شامل محل زندگی انسان ها نیز می شود. تنها مکانی که عنکبوت ها قادر به ادامه حیات نمی باشند، قطب جنوب است.


سم عنکبوت اسپایدر وب اوت          سم کشنده و دافع بسیار قوی عنکبوت - وب اوت

اندازه و سایز بندی عنکبوت ها

عنکبوت ها دارای رنج سایز بسیار متفاوتی از خیلی کوچک تا خیلی بزرگ می باشند. برخی از انواع آن ها طوری در استتار مهارت دارند که شما قادر به تشخیص آن ها در اطراف محل زندگیتان نخواهید بود. همه عنکبوت ها دارای هشت پا و هشت چشم هستند که به آن ها در حفظ تعادل کمک می کند.


سم عنکبوت کش و حشره کش اسپایدر واندرساید         

قویترین سم کشنده و دافع بی نظیر عنکبوت ها - اسپایدر واندرساید 

 

عنکبوت ها معمولاً خیلی آرام حرکت می کنند. اما لزومی ندارد که نسبت به شکارچیان خود نگران باشند؛ زیرا اغلب آنان دارای زهر بسیار قدرتمندی هستند که با تزریق به بدن شکارچی شان آن را از پای در می آورند.

                                                           

سم برخی از انواع عنکبوت ها به حدی قوی و اثرگذار است که می تواند انسان را به شدت بیمار کرده یا حتی باعث مرگ او شود. به همین دلیل بسیاری از مردم از عنکبوت ها ترسیده و هرکاری برای دور کردن آن ها از محل زندگیشان، انجام می دهند.

                                                          

عنکبوت ها می توانند به راحتی خود را با تغییرات محیط سازگار نمایند. آن ها برای زنده ماندن نیاز به غذای زیادی ندارند. شیوه شکار آن ها بسیار معروف و با استفاده از دام توری شان می باشد. حشرات بهترین غذای عنکبوت ها هستند.

 

عنکبوت‌های تاریخچه‌ای ساختار تارهای پیچیده‌ای دارند که به صورت گرد در میان درختان یا در محل‌های دیگر تنظیم می‌شوند. این عنکبوت‌ها برای صید حشرات از این تارها استفاده می‌کنند.

 

                                                                  

                                                                

چگونه از شر عنکبوت ها خلاص شویم؟

اغلب عنکبوت ها تمایل به زندگی در محیط خارج دارند؛ اما ممکن است گاهاً در خانه خود با تعدادی از آن ها مواجه شوید که برای یافتن غذا و جایی گرم تر به آنجا آمده اند. بهترین راه دور نگه داشتن عنکبوت ها از محل زندگی خود این است که از همان ابتدا مانع از ورود آن ها شوید. حال اگر به هر دلیلی آن ها را در خانه تان یافتید، می توانید از برخی راه ها و گام ها جهت ترساندن و از بین بردنشان استفاده کنید. 

 

                                                        

 

خانه تان را درزگیری کنید.

شکاف ها و سوراخ هایی را که از بیرون راهی به درون منزل دارند ببندید تا عنکبوت ها نتوانند از آنجا به داخل راه بیابند.

توری های پاره را تعمیر و یا جایگزین کنید.

عنکبوت ها قادرند حتی از میان کوچکترین سوراخ ها راهی به داخل بیابند. هواکش ها و دریچه های بخاری را با تورهای مخصوص حشرات بپوشانید.

چراغ های بیرونی را خاموش کنید.

با اینکه چراغ های روشن عنکبوت ها را جذب نمی کنند، اما می توانند باعث جذب حشراتی شوند که منابع غذایی خوشمزه ای برای آنان محسوب می شوند.

پوشش های گیاهی را از محیط پیرامون خانه تان دور نگه دارید.

اگر به صورت جدی با مشکل عنکبوت مواجه هستید، بوته ها، درختان، پیچک ها و سایر گیاهان را دور از خانه و در طرف دیگر حیاط بکارید. پوشش های گیاهی عنکبوت ها را جذب می کنند، چرا که مخفیگاه های وسیع برای آنان فراهم می آورند. زمانی که عنکبوت ها به دنبال گرما یا منابع غذایی جدید هستند، از این پوشش های گیاهی و از طریق شکاف ها به درون خانه تان می خزند.

 

موارد زیر را انجام دهید تا شاهد وجود عنکبوت ها نباشید.

پهن، سنگ ها، برگ ها و هر نوع آشغال و به هم ریختگی را از نزدیکی خانه تان دور کنید.

محل زندگیتان را تمیز نگه دارید؛ چرا که مکان های تمیز در واقع مخفیگاه های کمتری در اختیار عنکبوت ها قرار می دهند.

باقی مانده های غذا را در کف اتاق و حتی حیاط رها نکنید؛ چرا که باعث جذب سایر حشرات مانند مورچه ها و لذا جذب عنکبوت ها می شوند.

بطور مرتب کف اتاق ها را جارو بکشید. همواره قفسه ها، کابینت ها، میزها و غیره را تمیز نگه دارید.

هرچه می توانید به هم ریختگی ها را جمع و جور کنید. روزنامه های کهنه و پارچه لباس های کثیف، مخفیگاه های ایده آلی برای انواع عنکبوت ها ایجاد می کنند.

 

یکی از ساده ترین راه ها برای رهایی از عنکبوت ها این است که

1. کیسه های تخمی و پناهگاه هایشان را با جاروبرقی تمیز کنید. این متد زمانی به کارتان خواهد آمد که با تعداد کمی از عنکبوت ها مواجه باشید. اما در مورد جمعیت زیاد آن ها، چندان مؤثر نخواهد بود. 

 

2. در صورت تهاجم گسترده عنکبوت ها، تمامی گوشه و کنارها را با یک حشره کش صنعتی اسپری نمائید. به دقت تمامی دستورالعمل های مربوط به اسپری را دنبال کنید تا از مسموم شدن خود، سایر اعضای خانواده و نیز حیوانات خانگی پیشگیری شود.

 

3. خانه خود را با روغن نعناع اسپری نمائید. یک بطری استاندارد اسپری را پر از آب نموده به مدت 15 الی 20 قطره روغن نعناع به آن اضافه کنید. تمامی شکاف ها و گوشه ها و محل های ورود و خروج سیم ها و لوله های آب و گاز را اسپری کنید. از آنجائی که عنکبوت ها نمی توانند بوی نعناع را تحمل کنند، هنگام مواجهه با آن در جهت مخالف فرار خواهند نمود. استفاده از اسپری نعناع در نزدیکی پنجره ها و درهای ورودی مؤثر خواهد بود. همچنین می توانید به جای روغن نعناع از روغن اکالیپتوس یا روغن درخت چای نیز استفاده کنید.

 

4. به عنکبوت ها با سرکه حمله کنید. 

مقادیر مساوی سرکه سفید و آب را داخل بطری اسپری ریخته و مخلوط کنید. این اسپری را بر روی تمامی قسمت هایی که عنکبوت ها تجمع می کنند بپاشید. سرکه دارای اسید سیتریک است که بعد از تماس با عنکبوت آن را سوزانده از پای در می آورد. به جای سرکه می توانید از آب لیمو نیز استفاده کنید.

 

                                                        

توجه: عنکبوت ها تقریباً بهترین نوع حشرات هستند. چرا که محیط زندگی انسان را از سایر حشرات و بندپایان که می توانند به انسان صدمه زده و یا باعث انتقال انواع بیماری شوند، پاکسازی می کنند. پس وجود تعداد کمی از آن ها در خانه، مفید محسوب می شود.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه