مارمولک

آشنایی با مارمولک

در جهان انواع مختلفی از مارمولک ها یافت می شوند؛ اما تفاوت زیادی بین گونه های مختلف وجود دارد. برخی از آن ها خیلی بزرگ و برخی دیگر بسیار کوچک اند. گفته می شود که مارمولک ها از بیش از 100 میلیون سال پیش بر روی زمین می زیسته اند.

بسیاری از آن ها قادرند بسیار سریع حرکت کنند و اکثراً دوست دارند در مناطق گرمسیر زندگی کنند. مارمولک هایی در جهان وجود دارند که بدون پا هستند و برخی نیز دارای مژه می باشند. این موجودات به گروه بزرگی به نام خزندگان تعلق دارند. مارمولک ها زبان بسیار بلندی دارند که با استفاده از آن محیط اطراف خود را بو می کشند.


سم دفع و کشنده مارمولک اکوشاوم          مؤثرترین سم دافع و کشنده مارمولک - اکوشاوم

مارمولک ها اغلب در حیات وحش به عنوان جاندارانی بی خطر شناخته شده اند. حتی برخی، از آن بعنوان حیوان خانگی مراقبت می کنند و بنابراین مجبورند مارمولک را به اندازه کافی گرم نگه دارند، به عنوان مثال با یک لامپ حرارتی.

 

مارمولک‌ها گروهی از حیوانات خزنده هستند که به زیرگروه خزندگان (Reptilia) تعلق دارند. این حیوانات شامل بسیاری از گونه‌ها با اندازه‌ها و ویژگی‌های مختلف می‌شوند. در اینجا به برخی از ویژگی‌ها و اطلاعات کلی درباره مارمولک‌ها اشاره می‌شود:

  1. بدن و پوست:

    • بیشتر مارمولک‌ها بدنی بسیار کشیده و بلند دارند. پوست آن‌ها معمولاً با تیرهای پراکنده یا الگوهای رنگارنگ پوشیده شده است. این الگوها به آن‌ها کمک می‌کند در محیط خود پنهان شوند.
  2. خزندگی:

    • مارمولک‌ها معمولاً در محیط‌های خشک و گرم زندگی می‌کنند. بسیاری از آن‌ها خزنده هستند و می‌توانند به خوبی از چاه‌ها یا غارها برای پنهان شدن استفاده کنند.
  3. تنوع گونه‌ها:

    • دسته بندی مارمولک‌ها شامل گونه‌های مختلفی مانند مارمولک‌های تخت (Monitor Lizards)، گواهیان (Geckos)، اسکینک‌ها (Skinks) و مارمولک‌های سرخابی (Chameleons) می‌شود.

 

 

مارمولک های خطرناک و عجیب

دو گونه از مارمولک ها بسیار خطرناک هستند. آن ها می توانند باعث مرگ حیوانات و حتی انسان ها شوند. آن ها نوعی زهر تولید می کنند که می توانند به بدن انسان و حیوان تزریق کنند؛ سپس اعضای درونی بدن شکار، تجزیه شده و به شکل مایع در می آید. این دو گونه خطرناک مارمولک، به نام های مکزیکن بیدد و گیلا مانستر (هیولا) شهرت دارند. برخی از گونه های مارمولک می توانند از چشمانشان خون به بیرون پرت کنند!

این حقیقت در کنار داستان های مردمی که دچار نیش آن ها شده اند در طول تاریخ و در افسانه های کهن، مارمولک ها را تبدیل به حیواناتی بدنام کرده است. در برخی فرهنگ ها آنان به عنوان حیوانات شیطانی شناخته شده و در طبقه مارها قرار گرفته اند.

بسیاری فکر می کنند که مارمولک ها حیواناتی بی صدا هستند چراکه فقط گونه خانگی آن می تواند صدا تولید کند. اما مارمولک ها حیوانات بسیار زیرکی هستند. آن ها از حرکات بدن، جهت برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. آن ها از پوزها و حرکات مختلف برای جذب ماده ها و نیز هشدار به هنگام مواجهه با خطر، استفاده می کنند.

 

                                                             

 

عمر مارمولک ها چقدر است؟

طول زندگی مارمولک ها بین 20 الی 30 سال است. یک نوع از مارمولک که در ماداگاسکار زندگی می کند فقط 1 سال طول عمر دارد. مارمولک ها در تمام نقاط جهان به غیر از قطب جنوب یافت می شوند. این جانداران به طرز عجیبی با محیط اطراف زیستگاه طبیعی خود سازگار بوده و بنابراین می توانند در مقابل تلاش های انسانی جهت مقابله با آن ها و حتی زمانی که زیستگاه های طبیعی آن ها رو به کاهش است، دوام بیاورند. به دلیل همین خاصیت تطبیق پذیری مارمولک ها، دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم آن ها در آینده به مدت میلیون ها سال بر روی زمین نخواهند زیست.

 

                                                            

 

چه عواملی باعث می شوند که مارمولک ها بیشتر در خانه هایمان تردد کنند؟ 

اگر تعداد زیادی حشرات و جانداران ریزی که غذای مارمولک ها محسوب می شوند در محیط خانه پرسه بزنند احتمال وجود مارمولک ها نیز افزایش خواهد یافت. آشپزخانه کثیف، ظرف های نشسته، باقی مانده های غذا و هر نوع آلودگی می تواند حشرات و در نتیجه مارمولک ها را جذب کند.

مارمولک ها در جاهای تاریک مانند پشت جارختی، قفسه ها، لوازم خانگی و غیره پنهان می شوند. اگر مکان های تاریک را تمیز نکرده و در معرض هوا قرار ندهید، مخفیگاه مناسبی برای آن ها ایجاد خواهید کرد.

 

مارمولک‌ها گروهی از حیوانات خزنده هستند که به عنوان حیوانات خانگی در برخی مناطق جهان پرورش داده می‌شوند. چند نوع مارمولک برای پرورش خانگی محبوب شده‌اند، از جمله:

  1. مارمولک معمولی (Common Marmoset):

    • این گونه از مارمولک‌ها اصلیت آمریکای جنوبی را دارد و برخی از گونه‌ها به عنوان حیوانات خانگی پرورش داده می‌شوند. آن‌ها اغلب دارای دمان طویل و پوشش‌های زیبا هستند.
  2. مارمولک امپراتوری (Emperor Tamarin):

    • این گونه از مارمولک‌ها به نامشوندهای زیبا و صورت تمشک شکل مشهور است. آن‌ها از آمازون بخش‌هایی از آمریکای جنوبی می‌آیند و اغلب به عنوان حیوانات خانگی پرورش داده می‌شوند.
  3. مارمولک طلایی (Golden Lion Tamarin):

    • این گونه از مارمولک‌ها در جنوب شرقی برزیل زندگی می‌کند و به خاطر رنگ زرد و نارنجی طلایی پوستشان مشهور است. برخی از افراد این گونه به عنوان حیوانات خانگی در برخی مناطق پرورش داده می‌شوند

 

 

                                                             

 

چگونه مارمولک ها را از محیط زندگیمان دفع کنیم؟

1. با استفاده از پوست تخم مرغ یا تخم سایر پرندگان:

مارمولک ها توسط بوی تخم پرندگان دفع می شوند. این یکی از ثابت شده ترین و بهترین راه های دفع مارمولک هاست. پس از استفاده از تخم ها، پوسته آن ها را در اطراف خانه علی الخصوص نزدیکی پنجره ها و درهای ورودی بپاشید.

2. با استفاده از سیر:

حبه سیر می تواند مشکل گشا باشد

رایحه سیر برای ما انسان ها بسیار خوش آیند است، اما مارمولک ها از بوی آن نفرت دارند. سیرها را در اطراف محوطه خانه تان بیاویزید و یا رایحه سیر را در نزدیکی پنجره ها و درهای ورودی تان حفظ نمائید تا از ورود این آفات به خانه جلوگیری کنید. هم چنین می توانید از اسپری آب و آب سیر استفاده نموده و محیط خانه و اطراف را عاری از مارمولک نمایید.

3. با استفاده از پیاز:

استفاده از پیاز مانند سیر مؤثر است. مارمولک ها از بوی تند پیاز نفرت دارند. آن ها را در نزدیکی پنجره ها و درب های ورودی بیاویزید و یا در مخفیگاه های مارمولک ها قرار دهید. آن هابه دلیل اینکه تحمل بوی پیاز را ندارند لانه هایشان را ترک خواهند نمود. هم چنین می توانید اسپری آب پیاز و آب را درست کرده و در گوشه کنار خانه اسپری کنید تا مارمولک ها را دور نگه دارید.

4. با استفاده از قرص های نفتالین:

همه می دانیم که گرده های نفتالین در دور نگه داشتن ساس ها و سایر آفات مؤثرند. آن ها بر روی مارمولک ها هم همین تأثیر را دارند. بوی زننده نفتالین این موجودات لغزنده را دور نگه خواهد داشت. گرده های نفتالین را داخل قفسه ها و گنجه ها قرار دهید.

 

5. با استفاده  از کاغذهای سمی مگس کش:

کاغذ های مخصوص مگس کش را روی دیوارها علی الخصوص محل تردد مارمولک ها مانند گوشه ها و نزدیک منابع نور و... بچسبانید. آن ها به این کاغذها گیر کرده و سپس از شر آن ها راحت خواهید شد.

 

6. با استفاده از آب سرد:

مارمولک ها نسبت به دما بسیار حساس هستند. اگر آن ها یک تغییر دمایی بسیار سریع را تجربه کنند، بی حرکت خواهند شد. وقتی یک مارمولک را روی دیوار دیدید، سریعاً روی آن آب سرد بپاشید و وقتی آن ها را در حال شوک یافتید از بین ببرید.

 

7. با استفاده از پر پرندگان:

پرندگان شکارچیان طبیعی مارمولک ها هستند. تعدادی پر پرنده را در گوشه کنارخانه و حیاط بیاویزید. در اینصورت مارمولک ها با این فکر که آن ها پرنده هستند ترسیده و فرار خواهند نمود.

 

8. با استفاده از گربه خانگی:

گربه ها علاوه بر شکار موش ها، دوست دارند مارمولک ها را نیز غافلگیر کنند. بنابراین اگر در خانه تان گربه داشته باشید؛ تا حد زیادی از دست مارمولک ها راحت می شوید.

 

9. به کمک تله موش:

تله موش ها علاوه بر به دام انداختن انواع موش ها، در مورد مارمولک ها نیز مؤثرند. اگر دقیقاً محل دقیق ورود مارمولک ها به خانه تان را بدانید، می توانید تله موش ها را در نزدیکی راه های ورودی قرار دهید.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه