مگس را بیشتر بشناسید

آشنایی با حشره مگس

مگس ها میزبانان خوبی برای انواع مختلف باکتری ها هستند و بیماریهایی مانند تیفوئید، جذام، سل، اسهال خونی، طاعون و لیستریا را با خود انتقال می دهند. مگس خانگی معمولی، دهان ندارد!

                                                    

این مگس به جای دهان تیوبی جهت غذا خوردن دارد که از طریق آن یک مایع مخصوص را از شکمش پس داده و آن را روی غذای مورد علاقه اش می ریزد. سپس این مایع به همراه مواد غذایی که حل نموده است دوباره توسط مگس مکیده می شوند در حالیکه تعداد بیشماری میکروب از خود بر جای گذاشته است.


سم مگس کش آجیتا - سم قوی کشنده مگس Agita          فوق العاده ترین سم کشنده مگس - آجیتا

یک مگس معمولی ماکزیمم با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت می تواند پرواز کند. مگس در هر دقیقه 20 هزار بار، بال می زند. مگس ها در هر چشم خود 4000 لنز جداگانه و در کل 8000 لنز دارند. این ویژگی زاویه دید وسیعی را برای آنان ایجاد می کند و در واقع به عنوان گیرنده و فرستنده امواج در جهت مناسب عمل می کند.

 

                                                         

 

 

حفظ تمیزی در محیط زندگی و اطراف آشپزخانه می‌تواند از مگس‌ها جلوگیری کند. با دوران زباله‌ها به موقع و جلوگیری از تجمعات زیاد فضولات آشپزخانه، احتمال وجود مگس کاهش می‌یابد.

 

چرخه زندگی مگس:

مگس ماده می تواند در هر بار 21 دسته تخم 130 تایی بگذارد. نوزادها در حدود 2 روز سر از تخم بیرون آورده و از فضولات اطرافشان تغذیه می کنند. بدین ترتیب آن ها رشد نموده و قبل از تبدیل شدن به شفیره 2 بار پوست اندازی می کنند. این مرحله یعنی مرحله مابین نوزادی و شفیرگی 1 الی 2 هفته طول می کشد.


سم مگس کش طعمه مکس فورس فلای اسپات                

سم طعمه نابود کننده قوی مگس - مکس فورس فلای اسپات

 

مگس بالغ بعد از رشد کامل، از شفیره بیرون می آید. مگس بالغ در هوای گرم حدود 30 روز عمر می کند، هرچند مگس ها می توانند به مدت 5 سال نیز زنده بمانند. در طول فصول سرد سال امکان دارد فاصله بین نوزادی و شفیرگی هفته ها یا حتی ماه ها نیز طول بکشد تا اینکه مگس بالغ در هوای گرم از شفیره بیرون بیاید.


سم مگس کش مکس فورس فلای بیت گرانول         

بهترین سم کشنده انواع گونه های مگس - مکس فورس فلای بیت گرانول

 

مگس ها جاهایی را ترجیح می دهند که غذا و گرمای کافی برایشان فراهم بوده و بی دردسر باشد. صدای وزوز آنان بسیار آزار دهنده است و بدتر اینکه آن ها ناقل بیماری نیز هستند. بنابراین دفع آنان از محیط زندگیتان ضروری است.


سم طعمه مگس کش گلدن مارلین          سم طعمه مؤثر مگس کش - گلدن مارلین

در ادامه روش هایی جهت مبارزه با این حشرات مزاحم ارائه می شود.

مبارزه با مگس ها:

1. آشپزخانه را کاملا تمیز نمائید.

2. تمامی منابع غذا یا باقی مانده های غذایی را زدوده یا غذاهایی که مجبورید بیرون از خانه نگهداری کنید را کاملاً بپوشانید. مگس ها در صورتی که در آشپزخانه به منابع غذایی دسترسی داشته باشند مدام در اطراف محیط آن پرسه خواهند زد بنابراین کیک ها، شیرینی ها، تکه های میوه و ... را قبل از چیدن میز بطور کامل بپوشانید و همچنین ظروف را بلافاصله بعد از استفاده بشویید. خرده ها یا باقی مانده های غذا را داخل ظروف سربسته ریخته یا به سطل آشغال منتقل نمایید.

 

3. به فرزندانتان بیاموزید که بعد از هربار صرف یا تهیه غذا، آشپزخانه و ظروف را تمیز کنند. اگر حتی یک نفر از اعضای خانواده در این امر با شما همکاری لازم را نداشته باشند، نتیجه ی دلخواه میسر نخواهد شد.

 

4. مگس ها بسیار دوست دارند که روی میوه های گندیده تخم گذاری نمایند. پس آن ها را داخل سطل آشغال های در بسته قرار داده و به بیرون از خانه منتقل کنید.

 

                                                         

 

5. غذای حیوانات خانگی را نیز بعد از استفاده در ظروف سر بسته قرار داده و همواره ظروف آب و غذایشان را تمیز نگه دارید. چرا که حتی ذره های باقی مانده غذا می تواند مگس های مزاحم را جذب کند.

 

6. تمامی سطل آشغال ها را دربسته نگه دارید. هرچیزی که شامل پسماندهای بدبو باشد مگس ها را جذب می کند. همچنین زباله هایی از این دست را به مدت طولانی در خانه نگه ندارید. سطل های زباله را بطور مرتب بشویید و تمیز نگه دارید.

 

7. پهن کردن دامی برای گرفتن مگس ها

یک شیشه تمیز را پر از سرکه سیب بکنید، سوراخ هایی در درب ظرف ایجاد کنید. سوراخ ها باید به قدری بزرگ باشند که مگس ها بتوانند وارد شیشه شوند. حال ظرف را در جایی قرار دهید که مگس ها بیشتر تردد دارند. منتظر باشید تا مگس ها وارد ظرف شوند. آن ها به اندازه ای باهوش نیستند که بدانند چطور از ظرف بیرون بیایند و در این میان سرکه به خوبی بر علیه آنان عمل خواهد کرد! بعد از به دام انداختن مگس ها، سرکه را عوض کنید.

 

8. پنجره ها و درب های خود را مجهز به تور پشه بند نمائید.

این کار در کاهش تردد مگس ها به محیط زندگیتان بسیار مؤثر خواهد بود. موادی وجود دارند که می توانید با آغشته نمودن درهای ورودی و پنجره ها به آن ها بطور مؤثری مگس ها را دفع کنید. البته به یاد داشته باشید که این روش باید بطور مرتب تجدید شود و قبل آغشتن مواد به در و پنجره، ابتدا مقدار کمی از آن را در نقطه ای کوچک تست نموده و اطمینان حاصل کنید که سطح مربوطه توسط ماده مورد نظر خراب نمی شود.

به یاد داشته باشید که این روش زمانی خوب جواب خواهد داد که با برخی دیگر از روش های ذکر شده در این بحث همراه باشد. قطراتی از روغن اسطوخودوس را بر روی پارچه ای تمیز بریزید و سپس پارچه را به کناره های درب ها و پنجره ها بمالید.

این کار را می توانید با آب پیاز نیز انجام دهید. این یک روش سنتی و قدیمی جهت دور ساختن مگس ها است. هرچند ممکن است تهیه آب پیاز به دلیل بوی تند آن کمی سخت باشد.

 

آیا مگس ها زیاد در آشپزخانه تان پرسه می زنند؟

نعنای خورد شده روی میز آشپزخانه و یا کابینت ها می تواند کمک مؤثری در جلوگیری از نشستن این موجودات سمج بر روی مواد غذایی، ظرف ها و... باشد. هم چنین کاشت ریحان در باغچه یا نزدیک آشپزخانه می تواند مفید باشد.

 

                                                              

 

برخی دیگر از سبزیجات به شرط اینکه به خوبی له شده باشند می توانند بسیار مفید واقع شوند. این سبزیجات شامل برگ های اسطوخودوس، پیسما و پونه داخل یک ظرف می باشد، گفته می شود که روغن کرچک نیز دافع مگس ها است.

 

رایحه ضد مگس بسازید

برگ های اکالیپتوس و شکوفه های شبدر و میخک را باهم ترکیب کرده و درون کیسه های توری مناسب قرار داده در محل هایی که مگس ها بیشتر تردد می کنند نصب نمائید. هرچند ماه یکبار برگ ها و شکوفه ها را تازه کنید.

از روغن اسطوخودوس برای این منظور استفاده نمائید. مقداری آب بجوشانید. اسفنجی در داخل یک بشقاب کوچک یا ظرف کهنه قرار دهید. یک قاشق چایخوری روغن اسطوخودوس و 2 قاشق چایخوری آب روی اسفنج بریزید. برای تجدید قدرت اثرگذاری هر روز مقداری آب گرم به ترکیب مورد نظر اضافه کرده و هفته ای یک بار هم روغن آن را تازه کنید.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه