کک را بیشتر بشناسید

آشنایی با حشره کک

کک ها از میلیون ها سال قبل بر روی زمین زیسته و از خون انسان ها و حیوانات تغذیه نموده اند. کک ها بر بدن حیوانات خانگی، پستانداران، فرش ها، مبل ها و هم چنین سایر لوازم و نیز تولیدات کشاورزی زندگی می کنند.

در یک فضای معمولی، 5 درصد از کک ها بر روی حیوانات خانگی، 10 درصد از پیله های کک، روی فرش ها، 35 درصد نوزادان کک و 50 درصد تخم های کک، باز هم بر روی فرش ها و قالیچه ها یافت می شوند. کک ها موجوداتی بسیار ریز با بدنی مسطح و دهانی سوراخ مانند هستند که به آن ها در مکیدن خون کمک می کند.


مایع ضد کک و کنه فلاز تیک مانگ          سم فوق العاده قوی کشنده و دافع کک و کنه - فلاز تیک مانگ

سیکل زندگی کک ها:

سیکل زندگی کک ها شبیه سیکل زندگی پروانه ها است. کک های ماده، تخم هایی می گذارند که تبدیل به نوزادهای کرم مانند می شوند. سپس نوزادها به شفیره تبدیل شده داخل پیله قرار می گیرند. آن ها منتظر یک میزبان جهت مکیدن خون و شروع زندگی شان می شوند. زمانی که جسمی گرم و جاندار مانند انسان یا حیوانات، از کنار آن ها عبور می کند، کک ها پیله را پاره نموده و به بدن آن جاندار می پرند. همه این ها در چند ثانیه اتفاق می افتد.


سم ضد کک کیلز فلاز          قویترین سم ضد کک - کیلز فلاز

 

کک‌ها دارای بدن هفت بخشی (سر، توراکس، و شش بخش شکمی) هستند، در حالی که مگس‌ها دارای بدن دو بخشی (سر و شکم) می‌باشند.

 

توانایی های حیرت انگیز کک ها:

کک ها می توانند به اندازه حدود 122 سانتیمتر بالا بپرند.

کک ها می توانند تا 100 روز بدون وعده ی غذای خون، زنده بمانند.

یک کک ماده می تواند در طول زندگی خود 2000 تخم بگذارد.

کک ماده جهت تخمگذاری به خون نیازمند است. بعلاوه او تخم ها را در فاصله 36 الی 48 ساعت بعد از صرف اولین وعده خون، می گذارد.

                                                         

 

شباهت کک با سایر آفات:

کک ها معمولا با شپش ها و ساس ها اشتباه گرفته می شوند؛ هرچند آن ها به رنگ های قهوه ای مایل به قرمز تا سیاه بوده و نیز فاقد بال هستند.

 

                                                         

دفع کک:

دفع کک ها از محیط زندگیتان بسیار مهم است زیرا آن ها می توانند باعث بروز بیماری های جدی شوند. طاعون و تیفوس موشی، از جمله این بیماری ها هستند. کک هایی که بر روی بدن موش ها زندگی می کنند، اغلب باکتری به نام "یرسینیا پستیس" را حمل می کنند که باعث انتقال بیماری طاعون خیارکی می شود. طاعون یک بیماری کشنده بوده و اغلب در کشورهای فقیر، رایج است. تیفوس موشی نیز عفونتی است که از باکتری "ریکتسیا" ناشی می شود. کک موش صحرایی این باکتری را منتقل می کند.

 

کک ها در لایه های زیین پوست از خون تغذیه می کنند و همین باعث ایجاد عفونت و سوزش شدید می شود. علاوه بر این کک ها می توانند در انسان ها باعث ایجاد آلرژی شوند. هرچند نیازی نیست که خیلی نگران باشید چرا که راه های متعددی برای دفع این حشرات مضر از محل زندگیتان وجود دارد.

 

                                                        

 

راه حل های خانگی جهت دفع کک ها:

1. با جاروبرقی خود دوست شوید.

علاوه بر شستن تمامی سطوح، گوشه ها و شکاف ها که ممکن است آلوده به کک باشند، باید با استفاده از جاروبرقی تمام موارد مذکور را تمیز و کک ها را از پناهگاهشان بیرون بکشید. 

همزمان که این کار را انجام می دهید حیوانات خانگی خود را به بیرون از منزل یا محیطی بسته منتقل کنید تا کک هایی که روی بدن آن ها هستند، سطوح و مکان هایی که جارو کشیده اید را دوباره آلوده نکنند.

بیشتر بر روی مکان هایی که در معرض تابش آفتاب نیستند (کک ها نقاط مرطوب و خنک را دوست دارند)، جاهایی که خون خشک شده یا آثار کک ها را یافتید، مبلمان، پرده ها، شکاف های اطراف پایه ها و ستون ها و کابینت ها (این ها مکان هایی هستند که نوزادان و تخم های کک پنهان می شوند) تمرکز نمائید.

وقتی کیسه جاروبرقی پر شد، آن را داخل کیسه ای پلاستیکی انداخته، درب کیسه را محکم بسته و به سطل آشغالی درب بسته منتقل نموده و فوراً به بیرون از خانه ببرید وگرنه این حشرات کوچک دوباره از داخل جاروبرقی به بیرون خزیده و کار خود را شروع خواهند نمود.

 

2. از ترکیب گرد بوتانیکال (یک نوع ماده گیاهی) و اسید بوریک استفاده نمائید. 

کک های بالغ اگر به مدت یک هفته از میزبان خود خون دریافت نکنند می میرند و این در حالی است که نوزادان کک ها می توانند ماه ها بدون خون زنده بمانند. آغشته نمودن خانه خود به یک ماده ضد کک طبیعی و مطمئن مانند ترکیب گرد بوتانیکال و اسید بوریک به شما در غلبه بر نوزادان کک نیز کمک خواهد نمود.

گرد بوتانیکال احتمالا قدیمی ترین حشره کش طبیعی بوده و اسید بوریک نیز ماده ای معدنی است که بطور وسیعی در مواد نگهدارنده چوب، مواد شستشوی خانگی و حشره کش ها به عنوان سم معده کک ها مورد استفاده قرار می گیرد. آن ها دارای خاصیت سمی پایینی برای انسان بوده و لذا جهت استفاده در محیط زندگیتان ایده آل هستند. با وجود اینکه ترکیب گرد بوتانیکال و اسید بوریک سمی نیست، اما باید دقت کنید که به هیچ وجه آن را استنشاق ننمائید. هنگام استفاده از این ترکیب حتماً از ماسک استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از گرد بوتانیکال برای از بین بردن کک ها: ترکیب حاصله را بر روی لوازم خانه، فرش ها، مبلمان و لانه حیوانات خانگی بپاشید. بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که برای مدت زمان مناسبی بعنوان مثال به مدت 24 ساعت منزل را ترک می کنید. بعد از بازگشت تمامی خانه و لوازم مذکور را با جاروبرقی تمیز نمایید.

 

3. درختان و گیاهان موجود در حیاط خانه تان را هرس نمائید.

این کار کمک می کند تا نور آفتاب از میان شاخ و برگ های آنان عبور نموده و نوزادان کک در معرض تابش آفتاب قرار بگیرند. همچنین سایر نقاطی را که تاریک و مرطوب هستند در معرض تابش آفتاب قرار دهید.

 

4. از مواد طبیعی دافع کک استفاده کنید.

ممکن است با انجام تمامی این کارها کاملا موفق به خلاصی از شر کک نشوید چرا که، احتمال این که حیوانات خانگی تان هنوز مبتلا به کک باشند، وجود دارد. بهترین راه حل این مشکل استفاده از خرده های چوب سدر و برگ های اکالیپتوس است. کک ها از این مواد طبیعی متنفرند و به لحاظ طبیعی بودن این گیاهان، کک ها به گیاهان دیگر و سایر حشرات مفید آسیبی نزده و همچنین خطری برای حیوانات خانگی به همراه نخواهند داشت.

خرده های چوب سدر را تهیه نموده و در تمامی نواحی که در معرض کک ها هستند پخش کنید. اگر سگ خانگی تان می تواند تحمل کند مقداری از خرده های سدر را در لانه اش قرار دهید.

روغن اکالیپتوس را در مکان هایی که در معرض کک هستند قرار دهید. همچنین می توانید درختچه های اکالیپتوس بکارید. هرچند آن ها به هنگام رشد بسیار تنومند بوده و ممکن است اثر منفی بر رشد سایر گیاهان داشته باشند.

برخیدیگر از ضد کک های طبیعی عبارتند از روغن رزماری، روغن اکالیپتوس، روغن مرکبات، روغن سدر (سمی برای گربه ها)، روغن درخت چای که برای گربه ها و سگ ها اگر آن را قورت بدهند، سمی است.

 

5. تله ضد کک بسازید.

محلول آب و مایع ظرفشویی را در ظرف های کم عمق بریزید. این تقریباً به عنوان یک دام خانگی برای کک ها عمل می کند. ظرف مورد استفاده باید به اندازه کافی کم عمق باشد تا کک ها بطور تصادفی درون آن بجهند. محلول حاصل را در نزدیکی یک منبع نور که در فاصله کمی از زمین نصب شده است، بگذارید (ترجیحاً منبعی که نور آن بیشتر از چراغ های معمولی باشد). کک ها جذب نور شده و داخل تله می افتند. بعد از چند روز جنازه کک ها را در ظرف آب مشاهده خواهید نمود

 

6. با نمک به جنگ کک ها بروید.

بر روی فرش ها و قالیچه هایتان نمک بپاشید. نمک خشک کننده است؛ یعنی رطوبت را از سطوح و اشیاء می گیرد و آن ها را خشک می کند. همچنین نمک به هنگام برخورد با کک ها باعث ایجاد خونریزی در آن ها و در نتیجه مرگ می شود.

جهت انجام این کار، از نمک خیلی ریز استفاده کنید. هرچه ریزتر، بهتر. چرا که هرچه ریزتر باشد با کک ها بهتر تماس داشته و اثر آن بیشتر است. بعد از 7 الی 10 روز جارو کشیده و نمک ها و کک های مرده را از سطوح مزبور جمع آوری نمائید. این کار را 2 الی 3 بار دیگر تکرار کنید. بعد از استفاده از جاروبرقی کیسه آن را به داخل کیسه پلاستیکی و سطل آشغال سربسته منتقل کنید.

 

برای حیوان خانگی تان محلول ضد کک بسازید

دو فنجان برگ رزماری تازه را به یک چهارم فنجان آب اضافه نمائید. این محلول را به مدت 30 دقیقه بجوشانید. مایع را از صافی عبور داده برگ های رزماری را بیرون بریزید. مایع حاصل را با یک گالن آب ترکیب کنید. این محلول را تا جایی روی حیوان بریزید که کاملاً خیس شود. سپس آن را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید تا بدنش خشک شود.

                                                         

یک اسپری مرکبات درست کنید

یک لیمو را به قطعات ریزی تقسیم نموده با یک چهارم گالن آب بجوشانید. اجازه دهید محلول در طول شب به همان حال باقی بماند. سپس آن را داخل یک بطری اسپری ریخته و در نقاطی که مشکوک به وجود کک هستند اسپری نمایید. هم چنین بدن گربه خود را نیز با این محلول اسپری نموده و بدن حیوان را مرطوب (نه خیس) نمایید. این کار را ماهی یک بار تکرار کنید تا بتوانید نتایج خوبی بگیرید.

 

به یاد داشته باشید

علاوه بر محیط خانه، تمیز نمودن و انجام برخی تمهیدات در اتومبیلتان را نیز فراموش نکنید، چرا که ممکن است کک ها توسط شما یا حیوان خانگی تان که احتمالا سوار اتومبیل شده است به داخل آن منتقل شده باشند. تمامی نقاط داخل اتومبیل را جارو کشیده، روکش صندلی ها را با آب داغ شسته و با اتوی داغ خشک نمایید.

 

مگس‌ها دارای یک جفت باله دیافراگمی (باله‌هایی که می‌توانند به صورت سریع و به صورت ناگهانی حرکت کنند) هستند. این بالها بر روی توراکس قرار دارند. اما کک‌ها بال‌های معمولی دارند و به صورت ثابت و استراحت در کنار بدن قرار دارند.

 


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه