عجایب مورچه ها

چه حقایق جالبی در مورد مورچه ها می دانید؟

مورچه‌‌هایی که به داخل خانه راه پیدا می کنند، آفت به شمار می روند. کافی است یک تکه کیک را بالای میز قرار دهید، مورچه‌ها در کمترین زمان سر و کله‌شان پیدا می شود تا سهم خود را از کیک بردارند. آنها همیشه در جستجوی غذا هستند. همچنین مورچه‌ ها می‌توانند آسیب‌ های ساختاری به خانه‌ها وارد کنند، از همه دردناک‌تر، آنها می توانند گاز بگیرند. بله درست است، این روزها در هیچ جای دنیا نمی توانید از شر مورچه ها در امان باشید.

خارج از این واقعیت که آنها آفت هستند، مورچه ها، حشرات بسیار شگفت انگیزی هستند. به طوری که شنیدن برخی از آنها می تواند شما را بسیار متعجب کند. در ادامه به برخی از این حقایق جالب می پردازیم.

واقعیت ها و حقایق جالب درباره‌ مورچه‌ ها

کوچک اما قوی

مورچه‌ ها می توانند ده تا پنجاه برابر وزن بدن‌شان بار حمل کنند. در نظر بگیرید اگر شما به اندازه یک مورچه قدرتمند و قوی بودید، احتمالاً می توانستید چیزی به وزن دو تن را بلند کنید. این موضوع یک شاهکار ابر قهرمانی است.

استقرار در انواع آب و هوا و شرایط زیست محیطی

مورچه‌ ها در بسیاری از زیستگاه های جهان یافت می شوند. به طوری که می توان گفت در سرار جهان  به جز قطب جنوب گسترده شده اند. این مورچه ها شامل مورچه های داخل خانه تا مورچه های جنگل ها هستند. بیشتر این حشرات در جنگل ها زیستگاه دارند اما برخی از این گونه‌ ها در خانه های ما زیست می کنند.

آسیب رسان

مورچه ها می توانند بیشتر از موریانه ها آسیب ساختاری به خانه ها وارد کنند. مورچه‌های نجار حشرات تخریب کننده چوب هستند. این گونه در سراسر ایالات متحده یافت می‌شود. مورچه‌های نجار در خانه‌ها تونل حفر می‌کنند و با این روش ساختار خانه و بسیاری از وسایل خانه را از بین می‌برند. همچنین مواردی گزارش شده است که آنها به پریزهای برق حمله می کنند و به آنها نیز آسیب می زنند.

مورچه های نجار

تنوع گونه ای بالا

حدود 12000 گونه مورچه‌ در سراسر جهان شناسایی شده است. این تعداد گونه، بسیار زیاد است.

راه های ارتباطی عجیب

مورچه ها از طریق مواد شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. آنها شبیه انسانها می توانند با بادیگر مورچه ها صحبت کنند. مورچه‌ ها این کار را با مواد شیمیایی معروف به نام فر.مون انجام می دهند. مورچه‌ها از طریق فرمون‌ها، پیام‌های خطر و هشدار را به همدیگر ارسال می‌کنند و یا به مورچه های دیگر اطلاع می دهند که غذا در کجا قرار دارد.

مورچه ها، سنگین تر از هر چیزی در جهان

تخمین زده شده است که 10 کوادریلیون مورچه در این سیاره وجود دارد. این عدد خیلی خیلی زیاد است. حتی برخی عنوان می کنند که وزن مورچه های جهان از وزن انسان ها نیز یشتر است!

 

قدرت حمل و جا به جا کردن مواد سنگین توسط مورچه‌ها به دلیل نسبت وزن بدن به قدرت عضلاتشان بسیار بالاست. این یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز حشرات می‌باشد که مورچه‌ها را به عنوان یکی از حیوانات بسیار توانمند در زمینه حمل و نقل مواد معتبر می‌سازد.

 

اگر شما به اندازه یک مورچه به نسبت وزن بدنتان توانمند بودید، وزن بسیار بیشتری از خودتان را می‌توانستید بلند کنید. این موضوع نشانگر تفاوت‌های زیادی بین قدرت حمل مورچه و انسان است. انسان‌ها، با توجه به ساختار عضلات، ساختمان اسکلت، و وزن بدن، نمی‌توانند به همان اندازه نسبت به وزن خود قوی و توانمند باشند

 

طول عمر بالا نسبت به سایر حشرات

در بین کل حشرات جهان، مورچه‌ها طولانی‌ترین طول عمر را دارند. برخلاف سایر حشرات که تنها چند روز می توانند زنده بمانند، ملکه مورچه از گونه Pogonomyrmex Owyhee می‌تواند تا 30 سال عمر کند.

 

مورچه ها، کوچکترین کشاورزهای جهان

مورچه‌ها خیلی قبل تر از انسان ها از زمین بهره برداری کرده‌اند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مورچه‌ها از 70 میلیون سال پیش، زمین را کشت می‌کردند.

مورچه ها می توانند کشاورزی کنند

ویژگی های عجیب در ساختار بدن

مورچه‌ها گوش ندارند. آنها به جای گوش دادن از پاهایشان برای درک احساس ارتعاشات استفاده می‌ کنند.

برخی از مورچه‌ها از جمله مورچه‌های دروگر چشم ندارند. این مورچه‌ها از آنتن‌های خودشان به عنوان راهنما و برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

حشراتی بسیار هوشمند

مورچه‌های سرباز از سرشان برای جلوگیری از دسترسی سایر گونه‌ های مورچه‌ها به لانه‌شان استفاده می‌کنند. به این صورت که ورودی‌ها، دقیقاً به اندازه سر مورچه‌ها ساخته میی شود. مورچه‌های سرباز از سرشان برای وصل شدن به سوراخ درب ورودی استفاده می کنند. اگر مورچه‌ای از همان مستعمره به خانه برسد، سر نگهبان را می‌زند، نگهبان را از رسیدن به خانه آگاه می‌کند.

مورچه ها دارای قدمتی طولانی به اندازه دایناسورها

مورچه‌ها از زمان دایناسورها در کره زمین زندگی می کنند. در حال حاضر آنها 130 میلیون سال است که در زمین زیست می‌کنند. آنها در فسیل های یافت شده در توده های کهربای باستانی یافته شده‌اند.