زنبورها را بیشتر و بهتر بشناسید

آشنایی با حشره زنبور

نکاتی که درباره زنبورها نمی دانستید!

16000 گونه از انواع مختلف زنبورها در جهان وجود دارد. زنبورها اکثراً منزوی بوده و فقط حدود 5 درصد از آنان جزء زنبورهای اجتماعی هستند که بیشتر این گروه را نیز زنبورهای عسل تشکیل می دهند.

زنبورهای عسل به مدت میلیون ها سال بر روی زمین زیسته اند. آن ها تنها حشراتی هستند که غذایی تولید می کنند که انسان ها استفاده می کنند. عسل شامل تمام موادی است که برای حفظ زندگی ضروری هستند. این ماده شامل آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب است.

سم زنبور کش و دفع زنبور واسپ هارنی          سم کشنده و دافع بسیار قوی زنبور - واسپ هارنی

دانستنی های جالب راجع به عسل:

خوردن عسل انسان را باهوش تر می کند. عسل تنها غذایی است که حاوی ماده ای به نام "پینوسمبرین" می باشد. این ماده در واقع نوعی آنتی اکسیدان است که باعث افزایش کارکرد مغز می شود.

کلمه ماه عسل از یک سنت قدیمی در شمال اروپا نشأت می گیرد که بر طبق آن زوج های جوان به مدت 1 ماه روزانه یک فنجان شهداب که مخمر شده از عسل بود می خوردند.

در خلال جنگ جهانی اول، عسل جهت درمان زخم های سربازان مورد استفاده قرار می گرفت. عسل دارای خاصیتی است که رطوبت را جذب می کند و همین خاصیت، عسل را به یک عنصر درمانی فوق العاده تبدیل نموده است.

 

                                                         

 

ملکه و زنبور های نر:

در کندو، زنبورهای عسل نر فقط کار جفتگیری با ملکه را انجام می دهند. اگر کمبود غذا وجود داشته باشد، زنبورهای کارگر جسم تنبل آن ها را از کندو بیرون خواهند راند، ملکه به جفتگیری ادامه می دهد و به اندازه 70 میلیون اسپرم جمع می کند.

تا سال 1660 تصور بر این بود که ملکه (زنبور ماده) پادشاه کلونی و یک زنبور نر است. مردم فکر می کردند بزرگترین زنبور و فرمانده کندو نر است، تا اینکه در سال 1660 دانشمند هلندی "جان سوامرام" بزرگترین زنبور کندو را کالبد شکافی نموده و تخمدان هایش را کشف کرد.

 

                                                            

 

قدرت تشخیص چهره در زنبورها:

محققان استرالیایی کشف نموده اند که زنبورهای عسل قادر به تشخیص صورت انسانی هستند. آن ها صورت های انسانی را به همان روشی که ما تشخیص می دهیم، شناسایی می کنند. آن ها اجزای مختلف صورت مانند ابروها، لب ها و گوش ها را کنار هم گذاشته و در نهایت کل صورت را تشخیص می دهند.

 

رقص زنبورها:

در سال 1943، جانورشناس اتریشی "کارل وون فریج" نتایج مطالعه خود بر روی رقص زنبورها را که جهت هشدار دادن به زنبورهای کارگر اجرا می کنند منتشر کرد. بعنوان مثال، رقص دایره وار نشانگر این است که غذا در همین نزدیکی است. رقص چرخشی به این معنی است که غذا در دوردست است.

 

زنبورهای کارگر دارای قوانین نظامی سختی هستند. بعنوان مثال مسئولین کفن و دفن، وظیفه دارند جنازه زنبورهای مرده را از کندو بیرون بکشند. بر اساس تحقیقات علمی ثابت شده که سم موجود در نیش زنبورها جهت مبارزه با بیماری "ایدز" بسیار مفید است.

بر اساس نقل قول های قدیمی، ورود یک زنبور به خانه تان به این معنی است که مهمانی در راه آمدن به خانه شماست! و اگر او را بکشید به این معنی است که مهمانتان فردی ناخوشایند است. این حقایق در کنار واقعیات و شگفتی های دیگر درباره زنبورها و روش زندگی شان آن ها را تبدیل به جاندارانی خاص نموده است. این حشرات نقش مهمی در چرخه طبیعت دارند.

 

                                                               

 

عسل، غذای کامل و ماده ای بسیار مقوی

عسل دارای خواص درمانی و زیبایی بی نظیری است که آن را در ردیف یکی از با ارزشترین و در عین حال گرانترین محصولات طبیعی در جهان قرار داده است. اما این دلیل نمی شود که از نیش زنبورها و دردی که در برخی انواع زنبورها گاهی تا ساعت ها ادامه می یابد و حتی باعث ایجاد عکس العمل های آلرژیک می شود؛ ترسی نداشته باشیم.

 

راهکارهایی ساده جهت دور ساختن زنبورها از محیط زندگیتان

1. از تماس گیاهان، بوته گل ها، درختان میوه با دیوارهای خانه یا انحراف آن ها به سمت خانه تان ممانعت به عمل آورید. همانطور که می دانید میوه جات شیرین و برخی گیاهان و گل ها جاذب زنبورها می باشند. 

2. درب های ورودی و پنجره ها را با پوشش های توری مناسب بپوشانید.

3. زنبورها را با محلول آب و صابون از بین ببرید.

4. صابون ماده ای است که می تواند برخی حشرات از جمله زنبور را از بین ببرد. زیرا صابون یک سورفاکتانت است. سورفاکتانت ماده ای که آب را مرطوب تر می کند! اگر یک برگ را با آب ساده خیس کنید، آب، قطرات کوچکی بر روی برگ تشکیل خواهد داد. اگر همان برگ را با محلول آب و صابون خیس کنید، آب یک لایه نازک بر روی برگ تشکیل خواهد داد.

 

زنبورها گروه گسترده‌ای از حشرات در گروه Hymenoptera هستند. این گروه شامل زنبورها، مورچه‌ها، زنبورهای عسل، و زنبورهای پارازیتی است. در اینجا به برخی اطلاعات تکمیلی در مورد زنبورها اشاره می‌شود:

 

تخمین زده می‌شود که بیش از 200،000 گونه زنبور در سرتاسر جهان وجود دارد. این گونه‌ها از نظر شکل، اندازه، رنگ و سبک زندگی بسیار متنوع هستند.

 

زنبورها دارای دو زوج بال، سه بخش اصلی بدن (سر، توراکس، و شکم)، و شش پا هستند. برخی از زنبورها بال‌های شفاف و برخی دیگر دارای بال‌های غیرشفاف هستند.

 

بسیاری از زنبورها نقش مهمی در گرده‌افشانی گیاهان دارند. آنها گل‌ها را برای جلب گرده‌ها و تشکیل میوه و بذرها پراکنده می‌کنند.

 

ماده مومی موجود بر لایه خارجی برگ در واقع یک ماده چربی است که به مانند ماده مومی موجود بر بدن یک حشره و یا چربی موجود بر روی ظروفتان است. در نتیجه آب نمی تواند به حالت عادی به درون آن نفوذ کند. اما وقتی آب و صابون را باهم مخلوط کرده و روی برگ بریزید، محلول حاصل و چربی بطور ناگهانی همدیگر را جذب خواهند نمود. همین حقیقت در مورد بدن حشرات نیز وجود دارد. وقتی حشره با محلول تماس پیدا کند، لایه روغنی بر بدن حشره توسط مولکول های آب و صابون احاطه شده و در نتیجه حشره غرق خواهد شد.

می توانید محلول حاصل را به دسته زنبورها اسپری کنید. اما این را نیز در نظر داشته باشید که در مرحله اول زنبورها با این روش از پا نخوهند افتاد و لذا باید پی در پی این کار را انجام دهید. همچنین هنگام اسپری لباس های پوشیده به تن کنید، چرا که احتمال نیش حشرات قبل از نابودیشان بالاست.

5. بوره یا اسید بوریک، یک ماده طبیعی فوق العاده جهت مبارزه با زنبورهاست. کافی است که پودر بوره را به نحوی وارد کندوی زنبورها بکنید، در این صورت تمام آن ها از بین خواهند رفت.

 

اگر با زنبورها مواجه شدید:

در صورت مواجهه با زنبور در خانه تان آن را تحریک نکنید. همچنین دچار استرس نشده و حرکات عصبی و آنی بروز ندهید، چرا که این کار باعث تحریک آن ها خواهد شد.

در کنار زنبورها نفس عمیق نکشید.

چراغ های با نور براق را روشن نگذارید.

به طرف زنبورها چیزی نپاشید.

 

اگر زنبورها شما را نیش زدند:

در اولین مرحله نیش زنبور را از بدن خود خارج نمائید، تا اطمینان حاصل کنید که به عمق بیشتری از پوستتان نفوذ نمی کند.

مقداری یخ بر روی محل نیش بگذارید تا از ایجاد ورم جلوگیری کند. این کار همچنین به کاهش درد نیز کمک می کند. درد نیش زنبور معمولاً بعد از 30 دقیقه آرام می شود.

 

جهت رفع درد نیش زنبور بصورت زیر اقدام کنید:

اگر محل نیش، دارای درد و خارش است یک لوسیون آنتی هیستامین مانند کالامین می تواند در رفع آن مؤثر باشد.

اگر احساس تنگی نفس، تپش قلب داشته و یا به نیش چنین حشراتی آلرژی شدید دارید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه