مورچه ها را بیشتر بشناسید

آشنایی با مورچه

اطلاعاتی جالب درباره مورچه ها اینکه وزن کلی مورچه ها در جهان ثابت مانده است. برخی از انواع مورچه ها می توانند وزنی معادل صد برابر وزن خود را نیز تحمل کنند.

دانستنی های عجیب از دنیای مورچه ها:

بزرگترین مستعمره شناخته شده مورچه ها تا کنون دارای وسعتی بیش از 6000 کیلومتر است.


سم مورچه کش انت کیلر          سم مورچه کش بسیار قوی و مؤثر - انت کیلر

مورچه ها در بین حشرات، دارای بیشترین میزان طول عمر هستند. طول عمر آنها به 30 سال نیز می رسد. 

یکی از انواع مورچه رکورد سریع ترین حرکت را در بین قلمرو حیوانات دارد.

                                                                 

تاکنون بیش از 12 هزار نوع از گونه های مختلف مورچه ها شناسایی شده است.

یکی از انواع مورچه، سمی ترین حشره در جهان شناخته شده است.

یکی از گونه های مورچه که به نام مورچه آتش شهرت دارد، سالانه حدود 5 بیلیون دلار خسارت به آمریکای شمالی وارد می کند.

تمامی مورچه های کارگر، سرباز و ملکه، ماده هستند.

مورچه یکی از قویترین موجودات روی زمین نسبت به جثه اش است.

 

                                                            

 

برخی از گونه های مورچه فاقد نیاز جنسی بوده و بدون وجود نرها تکثیر و تولید مثل می کنند.

 

  1. مورچه کارگر (Worker Ants): بیشتر مورچه‌ها از اعضای این نژاد هستند. آنها مسئولیت‌های مختلفی از جمله تامین غذا، ساخت و نگهداری لانه، و مراقبت از بچه‌های مورچه‌ها را دارند.

  2. مورچه سرباز (Soldier Ants): این نژاد معمولاً اندازه بزرگتری دارند و وظیفه حفاظت از لانه و سایر اعضای اجتماعی را بر عهده دارند. برخی از آنها دارای دندانه‌هایی برای دفاع هستند.

  3. مورچه ملکه (Queen Ants): مورچه ملکه رهبر اجتماع مورچه‌هاست و مسئول تولید لارو و تکثیر نژاد است.

 

مورچه ها دارای دو معده هستند. یکی جهت نگه داشتن غذا برای خودشان و یکی برای دیگران.

برخی از گونه های مورچه ها، گونه های دیگر را به بردگی می گیرند.

مورچه ها در تمامی قاره ها به غیر از قطب جنوب یافت می شوند.

برخی از مورچه ها توانایی شنا کردن دارند. بیشتر مورچه ها می توانند حدود 24 ساعت زیر آب زنده بمانند.

 

                                                            

 

برخی مورچه ها چشم ندارند.

برخی مورچه های بدون بال، به هنگام افتادن، پرش کنترل شده ای را به نمایش می گذارند.

در بسیاری از نقاط جهان مورچه ها بعنوان غذایی خوشمزه، مورد توجه انسان ها هستند.

مورچه ها بیشتر اوقات می خوابند و اغلب تنبل هستند.

بدترین دشمنان مورچه ها نه انسان ها، بلکه سایر مورچه ها هستند.

 

                                                            

 

روشهای خانگی جهت کاهش یا از بین بردن جمعیت مورچه ها در خانه

 

1. تمامی شکاف های موجود بر روی دیوارها، گوشه ها، کناره های پنجره ها را که می توانند راه ورودی مورچه ها باشند با بتونه، کاملاً درزگیری کنید.

 

2. مواد دافع مورچه ها را بصورت خطی باریک، در ورودی ها بریزید. نمک، گل سفید، پودر بچه و برخی موارد دیگر می توانند در کنار درها و پنجره ها استفاده شوند.

 

3. از رایحه ها و موادی استفاده نمایید که مورچه ها خوششان نمی آید. سرکه، روغن نعناع، دارچین، فلفل سیاه، گرد فلفل قرمز، میخک و برخی مواد دیگر، می توانند به این منظور استفاده شوند.

 

4. در اطراف باغچه تان حائل ایجاد کنید. مورچه ها معمولاً از طریق بوته ها، درختچه ها، سبزیجات و درختان مشرف بر خانه، وارد محوطه منزل می شوند. جهت رفع این مشکل یک مرز خشک و عاری از گیاهان بین خانه و باغچه ایجاد کنید. این کار را می توانید با هرس یا قطع نمودن درختانی که بیش از حد رشد نموده اند و کوتاه نمودن سبزیجات و بوته هایی که با خانه تان در تماس هستند و نیز سنگفرش نمودن محوطه حیاط، انجام دهید.

 

5. از طعمه بوره یا همان اسید بوریک جهت به دام انداختن مورچه ها استفاده کنید. برای ساخت این طعمه، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، 2 قاشق غذاخوری شکر، 2 قاشق غذاخوری بوره و 1 قاشق غذاخوری آب را به خوبی باهم ترکیب کنید. مقادیر کمی از ترکیب حاصل را بر روی تکه مقواهای کوچکی قرار داده در محل هایی که مورچه ها بیشتر فعال هستند بگذارید. مسیر حرکت آن ها را وقتی طعمه را برداشته و به طرف لانه بر می گردند دنبال کنید. با این روش قادر خواهید بود لانه را یافته و تمامی مورچه ها از جمله ملکه را از بین ببرید. اگر بوره مورچه ها را قبل از باز گشت به لانه از پای در آورد به جای 2 قاشق؛ 1 قاشق و نصفی از آن را در ترکیب مربوطه به کار ببرید.

 

6. الکل، دشمن مورچه ها است. ترکیبی از الکل، مایع ظرفشویی و آب درست کنید. یک بطری اسپری تمیز تهیه نموده و حدود 1 قاشق چایخوری الکل و 1 قاشق چایخوری و نصفی مایع ظرفشویی در آن بریزید. سپس آب را به محلول اضافه نمایید. سطح محلول حاصل باید به اندازه ای باشد که به اندازه 2/5 سانتیمتر از سر بطری پایین تر باشد. حال درب بطری را محکم ببندید. محلول را تکان دهید. این کار را تا زمانی که حباب ها ظاهر شوند ادامه داده و بعد از آن اسپری را شروع کنید. بخاطر وجود الکل، مورچه ها از محوطه ای که اسپری نموده اید خود را دور نگه خواهند داشت.

 

7. لانه مورچه ها را بیابید اگر توانستید منبع اصلی آنها را بیابید با دقت خاک را کنده و سپس چندین گالن آب جوش داخل لانه بریزید. این برای منحل نمودن کل مورچه ها کافی است. البته توجه نمائید که این روش بیشتر در محیط حیاط کاربرد دارد.

 

8. با تمیز کردن خانه منابع غذایی مورچه ها را از بین ببرید. یکی از راه های ممانعت از ورود مورچه ها این است که غذا و سایر پسماندهای جاذب مورچه ها را از دسترس آن ها دور نگه داشته و محیط منزل را همواره تمیز نگه دارید. همچنین غذاهایی را که مجبورید خارج از یخچال نگهداری کنید در ظروف درب بسته قرار دهید.

تمامی سطوح شامل سطح کابینت ها، میزها و ... را بطور مرتب تمیز و با یک ماده شوینده ملایم یا سرکه اسپری کنید. همیشه این سه کار را در رأس برنامه نظافت منزل قرار دهید؛

جارو، گردگیری و جاروبرقی.

سینک ظرفشویی را همواره تمیز نگه دارید. از قرار دادن ظروف کثیف در سینک به مدت طولانی خودداری کنید.

 

9. مورچه ها را تشنه بگذارید. آب های راکد که بعنوان آبخوری برای مورچه ها عمل می کند را از بین ببرید یا از دسترس آن ها دور نگه دارید. آب و غذای حیوانات خانگی را در ظروف بزرگ قرار داده و به این ترتیب مانعی جهت ورود آسان مورچه ها به داخل آب و غذای آنان ایجاد کنید.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه