در مورد مارها بیشتر بدانید

آشنایی با مار

مارها جزو خزندگان بوده و مانند سایر خزندگان خونسرد هستند. خونسرد بودن به این معنی است که آن ها قادر به تولید گرما در بدن خود نیستند. به همین دلیل مارها در تمام نقاط جهان به غیر از قطب جنوب یافت می شوند.

 

بر اساس شواهد علمی،مارها گونه های تکامل یافته ای از مارمولک ها هستند. مارها در نقاط مختلفی مانند بیابان ها، جنگل های انبوه گرم و پرباران و اقیانوس ها زندگی می کنند.


سم دافع مار ایسنیک ای وی           قویترین سم دافع مار - ایسنیک ای وی

مارها دارای گونه ها و سایزهای متفاوتی هستند

کوچکترین نوع مار دارای طول 10 سانتیمتر بوده و مانند یک کرم خاکی به نظر می رسد! بزرگترین گونه مارها یعنی پایتون مشبک، می تواند تا حدود 9 متر درازا داشته باشد.

 

تولید مثل مارها

جالب است بدانید که هفتاد درصد مارها تخمگذار بوده و مابقی یعنی 30 درصد مانند پستانداران بچه زا هستند.

 

                                                            

انواع گونه های مار

برخی از انواع مارها عبارتند از، مار بوا، افعی، کبری، پایتون سبز درختی و ...، مارها در کنار خطرات احتمالی که برای انسان فراهم می کنند؛ می توانند جانداران مفیدی نیز باشند، چرا که با خوردن جوندگان آن ها را از محیط زندگی انسان دور می کنند.

 

بیشتر مارها چشم‌های کوچک و نابینا دارند. برخی از گونه‌ها می‌توانند به خوبی ببینند، اما بسیاری از آنها بر اساس حواس بو و لامسه به محیط پیرامون خود پاسخ می‌دهند.

بسیاری از مارها گیاه‌خوار هستند و از جلبک‌ها، گیاهان و گل‌ها تغذیه می‌کنند. همچنین، برخی از گونه‌ها گونه‌های دیگر، مانند حشرات یا حیوانات کوچکتر را شکار می‌کنند،  برخی از مارها دارای سم هستند

که برای شکار یا دفاع از خود استفاده می‌شود. این سم‌ها می‌توانند برای انسان‌ها خطرناک باشند و در برخی از موارد می‌توانند مرگبار باشند.

 

 

 

 

نکاتی جالب درباره مارها

مارها جاندارانی گوشتخوار هستند، آن ها دارای پلک نمی باشند. مارها قادر به جویدن طعمه خود نیستند و لذا مجبورند آن را درسته قورت دهند. مارها دارای فکی انعطاف پذیر هستند که به آن ها اجازه می دهد شکارهایی که حتی بزرگتر از سرشان است را قورت بدهند. مارها قادر به بلعیدن شکارهایی هستند که حتی به اندازه 75 یا 100 درصد از آنان بزرگتر می باشند. برخی از آن ها قادر به خوردن کروکودیل ها و گاوها نیز می باشند.

 

                                                            

 

مارها از بینایی ضعیفی برخوردارند، اکثر مارها با بلعیدن و نه با نیش زدن، شکارشان را از پا در می آورند. مارها دارای گوش های درونی هستند، اما گوش بیرونی ندارند و به همین دلیل نمی توانند خوب بشنوند.

مارها جاندارانی با تنوع گونه ای بسیار بالا هستند؛ حدوداً بیش از 3000 نوع از انواع مار در جهان وجود دارد.

پوست مار: مارها دارای پوششی از پولک بر روی بدن خود بوده و پوستشان خشک و صاف است. آن ها در طول سال چندین بار پوست اندازی می کنند؛ که هر بار حدود چند روز طول می کشد.

 

 

                                                              

 

بویایی مارها: مارها دارای حس بویایی بسیار قوی می باشند و جالب است بدانید که از طریق زبان چنگال مانندشان بو می کشند.

تنفس مارها: برخی از مارهای آبی قادرند تا اندازه ای، از طریق پوست خود تنفس کنند که به آن ها اجازه می دهد به مدت طولانی تری زیر آب باقی بمانند.

 

مارها چگونه شکار می کنند؟

مارها دارای قدرت دید و شنوایی بسیار ضعیفی بوده و برعکس از حس بویایی بسیار قوی برخوردارند. در واقع حس بویایی قوی مارها، جایگزین دید ضعیف آن ها در شکار می شود. آن ها از طریق بو کشیدن قادر به تشخیص موقعیت شکارشان هستند.

از طرفی بدن مارها نسبت به ارتعاشات ناشی از تغییرات محلی که روی آن می خزند بسیار حساس است. آن ها حتی قادر به تشخیص ارتعاشات ضعیفتری هم هستند. این نیز یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد مار است که به او در تشخیص مکان و موقعیت شکارش، کمک می کند.

 

                                                            

 

در صورت مشاهده مار در محیط زندگی و خانه خود چکار کنیم؟

در آب و هوای گرم، ممکن است شاهد وجود مارها در اطراف و یا حتی داخل خانه های خود باشید. با اینکه تمامی مارها کشنده و خطرناک نیستند، اما طبیعی است که برای احتیاط هم که شده آنان را همواره از محیط زندگیمان دور نگه داریم.

 

هرگز سعی نکنید با چوب، جارو یا چیزهایی مانند آن به یک مار حمله کنید. مارها به شما حمله نخواهند کرد مگر آن که از طرف شما احساس خطر و تهدید کنند. مارها فقط در صورتی به دنبال انسان خواهند آمد که تحریک شده باشند. به یاد داشته باشید که شما شکارچی بزرگتری از مار هستید و اگر او را مورد آزار قرار ندهید آسیبی به شما نخواهد رساند.

اگر مار را در حالی مشاهده نمودید که چنبره زده و دهان خود را کاملاً باز کرده، بدانید که شما را بعنوان تهدیدی برای خود می بیند. در این صورت، به آرامی از آنجا دور شوید؛ تا احتمال خطرات بعدی از بین برود.

 

مارهای سمی را چگونه بشناسیم؟

از مشخصه مارهای سمی عبارتند از؛ بدن چاق، نیش بزرگ و چشم های شکاف مانند. 

 

در صورت مواجهه با مار چه باید کرد؟

 

1. کودکان و حیوانات خانگی را از محیط اطراف مارها دور کنید. از آنجا که مارها و حرکاتشان غیر قابل پیش بینی بوده و کودکان و سایر حیوانات خانگی به دلیل عدم آگاهی، می توانند بیشتر باعث تحریک آن ها شوند؛ لذا این دسته نسبت به افراد بالغ، در معرض خطر بیشتری هستند.

 

2. اگر به موردی مشکوک بودید، مخصوصاً زمانی که سرخی، ورم یا کبودی در حیوانات خانگی خود مشاهده نمودید، سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید تا خطر مرگ و آسیب های جدی را از بین ببرید.

 

3. اگر از غیرسمی بودن یک مار اطمینان دارید، درب خانه را باز کرده و با جارو آن را به بیرون از خانه هدایت کنید. مار را به بیرون هل ندهید فقط به آرامی به بیرون هدایت کنید.

 

4. حرکت مار را محدود نمائید.

 برای این کار می توانید یک پتو روی مار بیاندازید. در این صورت اگر مار قبلا مضطرب بوده باشد؛ قادر به دیدن شما نبوده و در نتیجه به سرعت آرام خواهد شد. چرا که احساس خطر کمتری خواهد نمود. بعد از انداختن پتو بر روی مار، اجسام سنگینی در گوشه های آن قرار دهید تا از حرکت و خزش مار به اطراف جلوگیری نمایید.در این صورت، شما برای رفع مشکل، فرصت کافی خواهید داشت.

 

5. برای گرفتن مار از دستکش استفاده کنید. 

اگر به هر دلیلی مجبور به تماس با مار شدید حتما دستکش ساق بلند و محکم بپوشید. بهترین مکان برای در دست گرفتن یک مار مستقیماً زیر شکم آن، نزدیک دمش است. قسمت زیرین بدن مار را سفت ولی نه خیلی محکم در دست نگه دارید. حتی اجازه دهید که کمی روی دستتان بخزد تا احساس راحتی بیشتری بکند. سپس آن را برداشته و در طبیعت رها کنید.

 

6. مار را تنها بگذارید.

اگر می دانید که مار بعنوان مثال در میان لباس ها یا اتاق تاریکی پنهان شده ولی جای آن را نمی دانید، سعی نکنید که آن را بگیرید. سریعاً اعضای خانواده را از محیط دور کنید؛ چرا که مار را ندیده و از سمی یا غیر سمی بودن آن اطلاعی ندارید.

 

7. سعی نکنید مار را بکشید. 

هرگز مستقیماً (با بیل،چوب و غیره) اقدام به کشتن مارها ننمایید. بدترین نوع مار گزیدگی، زمانی اتفاق می افتد که انسان ها می خواهند مارهای سمی را بکشند.

 

8. از ورود مار به خانه جلوگیری کنید.

مارها جاهای خنک و تاریک را دوست دارند. تمامی درزها و شکاف هایی که ممکن است راه ورود مارها به خانه شما، یا محل پنهان شدن آن باشد را به خوبی مسدود نمایید. مارها هم چنین می توانند از طریق پنجره ها و درب ها وارد شوند؛ پس، از بسته بودن ورودی ها نیز اطمینان حاصل کنید.

 

9. دلایل جذب مار به خانه تان را بیابید و حذف کنید. 

تشخیص دهید که چرا مارها وارد خانه شما می شوند. اگر پرنده یا جوندگانی در حیاط خانه خود دارید، توجه مارها را جلب خواهید نمود. هم چنین موش ها و موش های صحرایی را از خانه خود دور کنید؛ چرا که مارها عاشق این جوندگان هستند.

رها کردن غذای حیوانات خانگی تان در حیاط باعث جلب توجه موش ها و در نتیجه جلب توجه مارها می شود. پس زمانی که آن ها غذا نمی خورند، باقی مانده های مواد غذایی را پوشانده یا به داخل منزل بیاورید.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه